Klassiska Volvomodeller

Volvo Sveriges stolthet, har sedan början levererat många klassiska bilmodeller. Här kommer vi att presentera de vi tycker är de mest klassiska och självklart börjar vi från början.

1927 så kom den första serietillverkade bilen ut från Lundbyfabriken i Göteborg. ÖV4 blev namnet på den bilmodellen som ofta kallades för Jacob. Det var en fyrcylindrig motor och den var byggd på en ram av ask och bok som var täckt med plåtar av metall, mörkblå var den enda färgen man kunde få på bilen och den kom även i ett antal små skåpbilar eller enbart med chassi som passade som små lastbilar.

1944 kom PV444 och den visades under september månad på Volvoutställningen i Stockholm. Priset för bilen låg på 4800:- exakt samma som Volvos första biol ÖV4 hade kostat. Det blev en Amerikansk influens på bilen och framrutan var av laminerat glas vilket ansågs väldigt innovativt på säkerhetsfronten. Det blev ett stort intresse och Volvo hann tillverka 200 000 bilar innan PV544 började tillverkas.

1961 var det dags för P1800 att se dagens ljus, en klassisk sportbil. Redan 1959 hade Volvo försökt bygga en som kallades Volvo Sport med en kaross byggd av polyester som var förstärkt med glasfiber. P1800 var inspirerad av Italiensk stil och Volvo hade inte själv kapaciteten att bygga den så hela produktionen köptes in från England. I och med den tiden utveckling hos Volvo så 1968 kom p1800 med en tvålitersmotor på 118 hk, 1969 kom den med en bränsleinsprutning som gjorde att den fick ännu mer kraft.

1968 så presenterade Volvo sin modell 164, vad som skilde den från tidigare Volvo-modeller motormässigt, i 164:an fanns en 3-liters rak sexcylindrig motor med dubbla förgasare, senare kom även bränsleinsprutning. Även designmässigt så förändrades 164, det var en lägre motorhuv och fronten utstrålade klass och stil med ett stor grillparti. Även invändigt kändes det lyxigare än tidigare, man kunde till och med beställa den med läderklädsel.