Byta kamrem

motorAtt kamremmen på en bil fungerar som den ska är oerhört viktigt för bilens motor eftersom en kamrem driver kamaxlarna i motorn. Skulle kamremmen gå sönder kan detta medföra att olika kolvar i motorn stöter ihop med ventilerna och ett motorhaveri kan uppstå. För att undvika detta bör kamremmen med jämna mellanrum bytas.

När det är dags att byta kamrem beror lite på vilken bil man har. På modeller från exempelvis Volvo och Audi behöver oftast inte kamremmen bytas förrän efter 18 000 mil eller tio år, medan man på till exempel en Hyundai eller Kia behöver byta efter redan 9 000 mils körning.

Om det nu har blivit dags för ett kamremsbyte, är det då något man kan göra själv eller ska man lämna in bilen för att låta en professionell yrkesman ta sig an uppgiften? Såvida man inte är van vid att meka med bilar och känner sig väl förtrogen med detta gebit är nog ett kamremsbyte inget man ska ge sig på i första taget. Då är det betydligt säkrare att lämna in bilen. Att byta en kamrem är inte som att byta en glödlampa, det är betydligt svårare.

Har man mekat med bilar förr och känner sig hemma med komponenterna i en bilmotor kan man absolut byta en kamrem på egen hand. Dock gäller att vara noga med att inställningar och dylikt verkligen blir helt rätt så man inte riskerar säkerheten när man efteråt sätter sig och ska köra. I och med Internet går det idag att hitta beskrivningar för kamremsbyte för de flesta bilmodeller.